-->

Panduan Urus Homestay Gaya Jutawan - Bisnes Homestay

- January 22, 2018
Panduan Urus Homestay Gaya Jutawan. Salam. Ahad datang lagi. Saya sangat suka Ahad kerana saya tingggal di Penang. jadi Ahad adalah secara rasmi hari cuti saya.  Sebagaimana saya sangat suka hari Jumaat semasa saya bersekolah menengah di Kedah kerana Jumaat bermaksud cuti! :)

Panduan Urus Homestay Gaya Jutawan - Bisnes Homestay

Mempunyai bisnes 'kecil-kecilan' seperti homestay, tentu ada yaang berpendapat, 'Alah, mudah je uruskan homestay, bukan kena cuci rumah setiap hari!'. Adakah anda fikir begitu? Jadi, jika ada niat ke arah berniaga dalam bidang ini, jom kita lihat apakah realiti di sebalik bisnes yang 'mudah' ini. :)

Panduan Pengurusan Bisnes Homestay

1) Kemudahan

Menyediakan kemudahan di homestay memerlukan persediaan kewangan yang cukup. Jadi ini bukan bisnes main 'terjah' saja ye! Kena ada perancangan. Saya dan suami mula merancang untuk memulakan bisnes homestay kami ini sejak saya mula membayar deposit untuk membeli rumah ini pada awal tahun 2012. Jadi, kami merancang kewangan dengan amat berhati-hati kerana saya percaya, asas memulakan perniagaan adalah dengan modal sendiri tanpa meminjam.

2) Mengemas

Saya sepakat dengan suami, saya yang akan mengemas homestay setiap kali sebelum dan selepas tetamu menginap. Ini kerana saya bercuti Sabtu dan Ahad, jadi saya ada lebih 'banyak' masa berbanding waktu cuti suami yang tidak menentu. Suami akan membantu jika berkelapangan.

3) Ketelitian

Mengemas homestay adalah seperti mengemas rumah anda sendiri! Walau hakikatnya memamg homestay itu adalah rumah saya sendiri, tetapi saya tidak tinggal di situ. Sapu serta mop sehari sebelum tetamu masuk untuk mengelakkan tetamu masuk ke rumah yang berhabuk. Pastikan bilik air dicuci sebersih-bersihnya. Berus sinki, cermin muka, dinding dan lantai. Isi semula/ganti cecair mandian serta syampu jika telah habis. Ganti kain pengelap kaki.

Bagi bilik tidur: Pastikan cadar dan sarung bantal ditukar setiap kali tetamu keluar. Anda tidak digalakkan menyediakan tuala untuk tetamu atas alaasan kebersihan. Namun jika anda ingin berbuat demikian, pastikan tuala dicuci menggunakan air panas setiap kali selepas tetamu menggunakannya. Ingat, anda tahu kemampuan dan kesanggupan anda. Ukur baju di badan sendiri.

4) Kekemasan dan Suasana

Apa perasaan anda jika masuk ke homestay yang berbau harum? Tentu gembira bukan? Jadi, buat sedikit pelaburan, letakkan pewangi yang boleh diset automatik untuk mengharumkan ruang tamu anda. Letakkan bunga di meja kopi serta meja makan. Letakkan table runner di meja makan untuk menyerikannya. Namun saya tidak berbuat demikian kerana saya lebih suka suasana simple. Terpulang kepada citarasa masing-masing.

Panduan Urus Homestay Gaya Jutawan - Bisnes Homestay


5) Kemudahan asas serta tambahan

Saya meletakkan sabuah rak buku di ruang tamu kerana saya sangat suka membaca. Namun, terpulang kepada anda menentukan apakah 'faktor penambah' yang anda ingin sediakan di homestay anda. Saya juga sediakan makanan ringan seperti Maggi dan biskut. Saya juga sediakan bahan makanan serta minuman asas seperti kordial, gula, teh, beras, serta peralatan memasak termasuk tong gas. 

Nota: Mahukan promosi dan pengiklana perniagaan Homestay anda ? Jangan lupa platform promosi di Airbnb dan dapatkan Ebook Panduan Urus Homestay Gaya Jutawan ini !!

Kemudahan asas lain adalah peti sejuk, masin basuh, pinggan mangkuk, tisu, pecuci pinggan serta pencuci tangan.

Sekian, moga panduan ini berguna untuk semua!

Advertisement


EmoticonEmoticon

 

Start typing and press Enter to search